світова релігійна система, яка виникла в 6-5 ст. до н.е. в Індії і поширилась в Півд., Півд.-Сх. і Центр. Азії та на Далекому Сході. Є громади послідовників Б. в Америці, Європі (в т.ч. і в Україні). Нині в світі близько 400 млн. буддистів і біля 1 млн. ченців. Засновник Б. – царевич Сіддхартха Гаутама (див. Шак”ямуні). Після свого “пробудження” він став Буддою. Від цього епітету пішла назва релігійної системи. Залежно від точки зору Б. можно вивчати і як релігію, і як філософію, і як культурний комплекс, і як засіб життя. Намагання пізнати феномен Б. в історії, культурі, науці привело до виникнення буддології – науки, яка вивчає Б. і всі проблеми, пов”язані з ним. Б. – релігійна система, яка виникає на основі стародавніх реліг.-філос. вчень Індії. Основна ідея Б. грунтується на твердженні, що “життя є страждання” і “шлях до порятунку”. Ці ідеї були викладені у проповіді Будди про “4 благородні істини” (див. Буддійська філософія). Б. прийнято поділяти на 2 або 3 течії: хінаяну (“мала колісниця”). махаяну (“велика колісниця”), ваджраяну (“алмазна колісниця”). Багато хто з буддологів вважає ваджраяну гілкою махаяни. Ці течії не є трьома етапами в розвитку Б. (як вважали деякі європейські буддологи к. 19 – поч. 20 ст); швидше за все вони мали спільні витоки в первісному Б. безпосередньо, але потім розвивалися відносно самостійно. Письмово зафіксовані канони хінаяни і перші сутри махаяни з”являються майже одночасно (1 ст. до н.е.), а перші відомі тексти ваджраяни у 3 ст. н.е. Ці течії, розробляючи різні аспекти первісного Б., не різняться між собою в загальних принципах. Джерелами для вивчення Б. є багато канонічних текстів, які були створені протягом багатьох століть в Індії та в інших країнах. Основне загальнобуддистське джерело – Тіпітака – збірка канонічних текстів мовою палі хінаянської школи тхеравади, зафіксований письмово в 1 ст. до н.е. на о. Цейлон. Найбільш важливі канонічні тексти махаяни – “Садхармапундаріка-сутра”, “Ланкаватара-сутра”, “Ваджрачхедіка-сутра”, “Вімалакірті-нірдеша-сутра” та ін. Для ваджраяни важливі тантри – “Гух”я-самаджа-тантра”, “Хеваджра-тантра”, “Ваджрабхайрава-тантра” та ін. Б. поширюється в Україні переважно в модернізованих формах. Нині тут діє біля 20 його громад. Козловський Ігор.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669