одна з національних , монотеїстичних релігій, поширена гол. чином серед євреїв. Формування І. починається 2 тис.р. до н.е. і визначається, зрештою, розвитком принципово нової реліг. концепції – ідеї єдиного Бога-творця й володаря Всесвіту. Традиційну космогонічну міфологію заступає створення світу творчою волею Бога та історична епопея, у центрі якої – формування народу Ізраїлю і його завіт з Богом. Розвиток І. супроводжувався боротьбою із залишками політеїзму, які остаточно було подолано лише після повернення євреїв з вавілонського полону. Культ Яхве, Бога племені Іуди, яке відіграло головну роль у становленні давньоєвр. держави, перетворюється на загальнодерж. культ, а згодом – і культ єдиного Бога. Ці уявлення відбилися у П’ятикнижжі Мойсея (Торі), яке письмово зафіксувало (444 р. до н.е.) багатовікову еволюцію вірувань євреїв. Зародившись на тлі великих цивілізацій Бл. Сходу, І. досить швидко увійшов у конфлікт із ними, який особливої гостроти набрав під час завоювання Бл. Сходу Олександром Македонським. Але водночас І. справив великий вплив на еліністичний світ. Наступн. етап розвитку І. пов’язаний з коментуванням Біблії законовчителями, внаслідок чого було вироблено галаха – частину Талмуду, яка регламентувала життя єврея і стала найповнішим виразом І. Під впливом повстань проти Риму, під владою якого від І ст.н.е. опинилася переважна більшість євреїв, сформвалась нова концепція віри в месію. Вважається, що І. не має догматів, але він має наріжні засади: віра в єдиного, живого, всюдисущого, ненародженого, не вмираючого і не воскресаючого Бога; віра в месію, воскресіння мертвих; необхідність дотримуватися 613 заповідей (365 заборон і 248 установлень). Спробу сформулюв. засадничі принципи І. здійснив Маймонід; мудрець Симлай (3 ст. н.е.) зводив кредо І. до пророцького стиха: “Праведний вірою своєю жити буде”; законовчитель Гилель (1 ст. до н.е. – 1 ст. н.е.) на прохання викласти суть І., стоячи на одній нозі, сказав: “Те, що ненависне тобі, не роби своєм ближньому”. Емансипація європейськ. єврейства у новий час спричинила до реформи в І., виникнення реформістської, консервативної, реконструктивістської течії. Виникнення сіонізму, а згодом і створення держави Ізраїль актуалізувало дискусії про роль І. в житті єврейськ. народу. Згідно з данними ООН, у сучасному світі нарахов. прибл. 14 млн. прибічн. І. (Див. також Іудаїзм в Україні, Хасидизм, Хасидизм в Україні). Єленський Віктор

You may also like

Відділення релігієзнавства ІФ НАН України і державні органи влади у сфері релігії: історія взаємин та основні напрямки співпраці (до 100-річчя Національної Академії наук України)
0

Колодний Анатолій Филипович Людмила Відділення релігієзнавства ІФ НАН України і державні органи влади у сфері релігії: історія взаємин ...
Read More
РЕЛІГІЯ У ЇЇ СКЛАДОВИХ І ПРОЦЕСАХ ЇХ ОСУЧАСНЕННЯ
РЕЛІГІЯ У ЇЇ СКЛАДОВИХ І ПРОЦЕСАХ ЇХ ОСУЧАСНЕННЯ
0

Вступ Від усталеності до сучасних трансформацій релігійного комплексу (А.Колодний). Глава І Віроповчальний елемент релігійного феномену в особливостях його конфесійного різноманіття ...
Read More
Міжнародна діяльність українських релігієзнавців
0

Л.Филипович Міжнародна діяльність українських релігієзнавців Анотація: Стаття написана на основі звіту, який підготували співробітники Відділення релігієзнавства за 2013-2017 рр., ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.