(від лат. purus – чистий) – англ. кальвіністи, які виступили в 16-17 ст. за проведення глибоких церковних реформ та політичн. перетворення в Англії. Вимагали перебудови англікан. церкви в дусі послідовного протестантизму, тобто очищення церкви від елементів католицизму, ліквідації церковн. ієрархії (відміни єпископського сану), конфіскації церковних земель, здешевлення реліг. культу, відмови від літургії на користь проповіді. П. не визнавали святих, постів, багатьох реліг. свят, вимагали відокремлення церкви від держави, невтручання влади у справи громад, усунення аристократич. переваг. Ці реліг. вимоги увібрали в себе соціально-політ. і моральні принципи молодої буржуазії епохи первісного нагромадження. Зразком для П. було ділове, буденне, строго регламентоване життя, яке виключало будь-яке “гріховне неробство”. Вони проповідували своєрідний аскетизм, стоїчне ставлення до життєвих невдач. П. відіграли певну позитивну роль у підготовці і проведенні англ.бурж.революції 17 ст. Тому вони й переслідувалися англікан.церквою, піддавалися репресіям. Значна частина їх вимушена була переселитися в англ. колонії в Півн.Америці. В кін.16-поч.17 ст. П. розпалися на два крила – помірковане (пресвітеріани) і радикальне (конгрегаціоналісти). В подальшому пуританізм частіше ідентифікувався з сектант. рухами, що перебували під впливом головних течій Реформації: лютеранства, анабаптизму та кальвінізму. Спроба Кромвеля після ліквідації монархії в Англії утвердити пресвітеріанство в ролі держ. релігії викликала протидію серед самих республіканців і розкол в пуритан. таборі. Було знову відновлено англіканство як офіційну релігію. Пуританізму як ідейно-політич. течії прийшов кінець. Колодний Анатолій

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.