визначна пам’ятка язичницької скульптури, датована 9 ст. і знайдена в 1848 у р. Збруч поблизу с.Личківці на Тернопільщині. Являє собою чотиригранну й триярусну кам’яну статую Світовида (звідси інша назва З.і. – “Збручський Світовид”), який у давньоукраїнській міфології уявлявся поєднанням чоловічої і жіночої первооснов світу. Вважалося, що це поєднання спричинилося до появи усього сущого, в т.ч. світу богів, людей і підземного світу. Багатозначна символіка З.і. Його верхній, найбільший ярус становлять антропоморфні зображення язичницьких богів: дві жіночі постаті – Мокоші і Лади і дві чоловічі – Дажбога й Перуна. Поєднані під однією шапкою, вони символізують вічність творення, нездоланність життя і розвитку. Кожна з фігур наділена атрибутами, які, в свою чергу, символізують функції богів: богиня родючості Мокоша тримає в руках ритуальний ріг; син Неба, бог сонця Дажбог наділений солярним знаком – колом зі спицями, що котиться по небосхилу; Лада, богиня весни й кохання, тримає в руці обручку; грізний Перун, бог блискавки і грому, війни і воїнства, зображений на коні, при зброї. Середній ярус, чи світ, репрезентують чотири чоловічі й жіночі фігурки (тобто “усі боки світу”, все довкілля), які, взявшись за руки, зображають ритуальний хоровод на честь богів. Нарешті, нижній ярус представлений триликим образом пращурів (“три кити”?), які стоять навколішки і здійнятими угору руками тримають на собі усю світобудову. Можливі й інші прочитання скульптури З.і. (відомі, зокр., реконструкції нижнього яруса як зображення Велеса, іноді – Рода). Але в цілому З.і. – це не зображення бога і не сам бог, а символ Світовида як обожненої первоматерії – Вогню і Води, Світла і Дани. Лобовик Борис

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757