(від грецьк. anti – проти, лат. clerikalis – церковний) – погляди та також суспільний рух, спрямовані проти світських привілеїв церкви та її впливу на різні сфери позацерковного життя – політику, економіку, культуру, освіту. Настроями А. була проникнута Реформація 16 ст. У 17-19 ст.ст. А. поширюється у Франції, отримує сильний імпульс в антицерковній політиці французької революції. У зв’язку з боротьбою за незалежність і виникненням демократичних держав А. стає суспільним рухом в інших країнах Зах. Європи і Лат. Америки: виступає за відокремлення церкви від держави, проти державної церкви і релігії, за світське законодавство в галузі освіти, свободу совісті й віросповідання, обмеження діяльності численних реліг. орденів (зокр., єзуїтів) і братств, іноді за обмеження впливу Ватикану і папських легатів. Опозиція клерикалів і антиклерикалів визначається тим, що монархісти і консерватори використовували релігію як силу порядку, тому А. стає рухом ліберально-демократичного напрямку. В Україні у 19-почат. 20 ст. антиклерикальні настрої були притаманні значній частині демократичної і національно свідомої інтелігенції, яка критично ставилася до самодержавної православної церкви, оказененого і зросійщеного православ’я як офіційної ідеології імперської Росії. Саме тому А. співзвучний поглядам і творчості Т.Шевченка, Лесі Українки, І.Франка та інших видатних письменників та діячів культури, який, проте, слід відрізняти від їхнього ставлення до релігії взагалі. Сучасний А. – це масовий, в цілому прогресивний, але не однорідний рух. У ньому беруть участь люди різних філос., політ., реліг. переконань. Багато віруючих розглядають А. як результат зловживання релігією в позацерковних цілях, розмежовують клерикалізм і релігію, відносять все реакційне за рахунок войовничого клерикалізму. На Заході діють різні організації і асоціації антиклерикальної спрямованості, зокрема Всесвітній союз вільнодумців, Міжнародний гуманістичний та етичний союз. Колектив Релігієзнавчого Словника

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757