Цезаропапизм

(від лат. caesar – цезар, рара – папа) – 1) умовний термін, введений католицькими історіографами 19 ст. для характеристики особливих стосунків між імператорською та церк. владами у Візантійській державі. Імператор фактично був главою Церкви, призначав патріархів. 2) На противагу папоцентризму – політика світської влади, спрямована на підпорядкування собі усього церковного життя, поєднання в особі державного […]

Целібат

(від лат.caelebs – неодружений) – обов”язкова безшлюбність катол. священиків. Запроваджений в 11 ст. папою Григорієм УІІ. Серед служителів катол. культу були в минулому і є тепер противники Ц. В 1967 папа Павло УІ енциклікою “Caelibatus Sacerdotalis” (“Про целібат священиків”) підтвердив непорушність Ц. Возняк Степан.

Цензура духовна

(лат. censura, від census – оцінка) – система церковного контролю з правом накладання покарань чи заборони у випадку порушень основ церковного вчення у сфері духовної культури – літератури, мистецтва, науки. У катол. церкві Ц.д. остаточно вкорінилася від 1496, коли папа Олександр УІ видав едикт про заборону читати та поширювати єретичні книжки, а згодом (1559-1966) усталеною […]

Центр громад свідомості Крішни в Україні

керівний орган об’єднання послідовників ведичної монотеїстичної традиції (індуїзм), які дотримуються вчення і практики Міжнародного товариства свідомості Крішни, засновником якого був Свам Прабгупада. Центр координує і спрямовує практичну діяльність громад вайшнавів в Україні, здійснює представництво їх інтересів у державних органах, громадських та інших установах, організовує видання ведичної літератури, проведення громадсько-благодійницької діяльності, сприяє поширенню свого вчення. Ступников […]

Центр релігієзнавчих консультацій та експертиз

громадська інституція, утворена на базі Української Асоціації Релігієзнавців і Відділення релігієзнавства ІФ НАН України. Її метою є підготовка за замовленнями інформативних матеріалів про існуючі в Україні конфесії, релігійні процеси, проведення з певної релігієзнавчої тематики соціологічних досліджень, написання на основі архівних матеріалів історій певних конфесій, надання допомоги конфесіям в оформленні їх робочої документації, психологічне консультування осіб […]

Церква

(від грецьк. kyriakе, досл. божий дім) – 1) тип релігійної організації, що складався в ході розвитку того чи іншого віровчення як засіб регламентації відносин всередині релігійних спільнот та їх зв’язків зі світськими групами і організаціями, передусім державними. Характерними атрибутами Ц. є наявність спільного віровчення і розробленої догматики (символ віри), релігійна діяльність (культова і позакультова), система […]

Церква Єднання

одна з найпоширеніших новітніх рел. течій, в якій поєднані риси східних релігій і елементи християнства. Засновником і керівником Ц.о. є Сан Мьон Мун (народився 1920 в Кореї). В 1954 заснував “Асоціацію святого духа для уніфікації світового християнства”. На відміну від сотень християнських деномінацій Ц.Є. утворилась не як одне з відгалужень християнства, а як результат нового […]

Церква Ісуса Христа святих останніх днів

заснована в 1830 у США Йосифом Смітом нова Церква, яка хоч і є християнською, але знаходиться поза католицькою і протестантською традиціями. За твердженням Й.Сміта, ангел Мороній, що явився йому, вказав місце, де знаходились дошки з давніми письменами книги пророка часів Старого Завіту Мормона. Перекладена і видана Книга Мормона подає життєпис двох давніх народів, які свого […]

Церква Божої Матері Перетворюваної

неохристиянська конфесія, яка розглядає себе спадкоємницею “Российского Самодержавного православия” та його наступниці – Істинно-Православної церкви. Б.ц. організаційно формувалася в кін. 80-х – поч. 90-х в Росії і офіційно була зареєстрована в 1992 як Церква Божої Матері, що преображається. З 1993 її ще називають Російською Маріанською церквою. В Україні общини Б.ц. з”явилися в 1992. Виникнення Б.ц. […]

Церква видима і невидима

терміни для означення реально існуючих об’єднань віруючих, котрі задовольняють свої духовно-релігійні потреби на основі певних догматів і культової практики. В деяких церквах є поділ на клір і мирян, це – видимі ознаки існування Ц. Але, за апостолами, Ц. є тілом Христовим, і в цьому невидимому варіанті вона об’єднує віруючих для великої справи, в якій реалізується […]

Церква Останнього Завіту

(Вісаріонівці) – заснована в м.Мінусінську (Росія) релігійна течія, послідовники якої вірять в те, що, Бог-Батько небесний звертається нині до роду людського через Слово Живе – Вісаріона. Засновник Ц.О.З. Вісаріон проголосив себе посланцем Бога, Сином Божим, покликаним сповістити народові “останній завіт від Отця”, який визначає шляхи переходу людства на нову стадію свого буття. Згідно вчення Вісаріона, […]

Церква Христа

християнські громади, які ставлять за мету відродження християнства у його первісному вигляді. А тому за основу віровчення громади Ц.Х. беруть лише Біблію, зокрема Новий Завіт. Вони всіляко підкреслюють свою непричитність до трьох гілок християнства. Під час богослужінь громади Ц.Х. дотримуються п’яти дійств, які виконували і первісні християни: спів (обов’язково без музичного супроводу), молитва, проповідь, складання […]

Церковність

характерний для християнства спосіб релігійного буття, який становить сукупність рис свідомості, поведінки та стосунків у Церкві як боголюдському організмі. Критерієм Ц. є довіра та виконання церковних настанов щодо спасіння. Під степенем Ц. розуміють рівень інтенсивності релігійного життя в Церкві. Характер Ц. постає як ряд особливостей Церкви, що визначають її релігійну специфіку. Христокін Геннадій

Церковно-релігійне життя

різнобічна діяльність церковних структур, що здійснюється, власне, через еклезіальний характер їхнього функціонування життя. Охоплює як безпосередньо релігійну діяльність (формування і оновлення релігійних уявлень, захист і пропаганда релігійного світорозуміння, оформлення культу і контроль за його дотриманням і т.ін.), так і нерелігійну. Остання досить різноманітна і включає в себе господарську, просвітницьку, видавничу та інші види діяльності як […]

Церковноприходська школа

початкова школа в царській Росії при церковних парафіях. З др. половини 19 ст. існували однокласні та двокласні Ц.ш. з 2 і 4-річним терміном навчання, а на початку 20 ст. вони були перетворені, відповідно, в 3 та 5-річні. Основні предмети: Закон Божий, церковні співи, читання, письмо, арифметика, а також відомості з історії (лише в двокласних школах). […]