(від грецьк. baptizo – занурювати, хрестити у воді) – протестантський напрямок, що виник внаслідок розвитку пуританізму. На поч. 17 ст. в Англії незалежно один від одного виникають два різновиди Б. В 1609 англійські індепенденти, які переселилися в Амстердам і в 1611 повернулися назад, утворили общину загальних баптистів, що поділяла погляди арміанців. Але цей різновид Б. не одержав домінуючого становища. В 1638 в Англії виникла община часткових (партикулярних) баптистів, яка поділяла кальвініст. доктрину. визначеності. Баптисти найбільш послідовні в проведенні в життя протестант. принципів, вимогливі щодо поглядів і поведінки своїх послідовників. Хрещення в Б. проводиться не над дітьми, а дорослими. Членами Церкви вважаються “заново народжені” дорослі, які свідомо прийняли водне хрещення. Єдиним джерелом віровчення для Б. є Біблія (насамперед її Новий завіт). В проповідницькій діяльності Б. на перший план виходять морально-повчальні теми. Головний принцип Б.: жити в світі, але бути не від світу, повністю віддаватися “небесному жениху” – Ісусу Христу. Надто привабливим є дотримання баптистами простих норм моралі (взаємна підтримка і допомога, відмова від алкоголю, лихослів’я та ін.). Б. проголошує особисте спасіння шляхом віри у “викупну жертву Ісуса Христа” і “обрання” віруючих Богом до спасіння. Дотримуючись принципу “загального священства” і визнаючи у можливість безпосереднього спілкування віруючих з Богом через молитву, Б. заперечує духовенство як посередника між віруючими і Богом. Послідовники Б. не визнають святих, мощей, ікон, чернецтва, церковних таїнств. Вони визнають лише т.зв. двунадесяті християнські свята. Специфіч. святами Б. є день жнив і день єдності. Обряд водного хрещення і причащання (хлібопереломлення) баптисти розглядають як символічні акти. Церква Б. – це самоуправна община “видимих святих”, що не визнає залежності від світської влади. Общинами баптистів керують виборні пресвітери. Віровчення баптистів змінювалося. Це, зокрема, знайшло відображення у поділі його на ряд самостійних течій – баптистів-арміан, батистів-реформістів, баптистів 7 дня, баптистів вільної волі, древніх баптистів, баптистів шести положень та ін. Із-за переслідувань у своїй країні баптисти вимушені були емігрувати в США. В 1639 індепендент Роджер Уільямс заснував там першу общину Б. “Велике пробудження” американського Б. наступило в 18 ст. З часом він став відігравати провідну роль у Всесвіт. союзі баптистів, центр якого знаходиться у США. Общини баптистів є майже у всіх країнах Європи. Нині в світі нараховується біля 50 млн. баптистів. Баптист. організація володіє великим капіталом, має свої університети, видавництва, пресу, місіонерські товариства тощо. Перша община баптистів в Україні виникла в 1867 в с.Карпівка на Херсонщині. В 1884 утворюється Союз російських баптистів, до якого входили українські баптисти. Православ. церква, спираючись на допомогу державних органів всіма засобами боролась проти Б. Баптисти не сприйняли Жовтневу революцію 1917. Вони виступили з ідеєю “революції духу”. З часом Б. перейшов на позиції лояльності щодо Радян. влади. Вже в 1927 Союз баптистів нараховував біля 500 тис. членів. Переслідування і репресії 20-30-х призвели до саморозпуску Союзу. В 1942 відновилася організована діяльність баптистів. В 1944-1945 відбулося об’єднання Б., Євангельських Християн і Християн Віри Євангельської, утворення єдиної організації Євангельських Християн-Баптистів. Органом ЄХБ став журнал “Братский весник”. В 1961 від Всесоюзної Ради ЄХБ відкололася група Б., яка не прийняла примиренську політику керівництва Церкви щодо влади і утворило Союз Церквів ЄХБ. Б. приділяє особливу увагу проповідницькій діяльності. Зібрання общин Б. проходять 2-3 рази на тиждень. Баптист. Церква в Україні – добре організована християн. течія. Чисельність її членів постійно росте. На поч. 1996 в Україні функціонувало 1627 громад ЄХБ. В Україні існує також більше 50 незалежних громад ЄХБ, громади колишньої Ради Церков ЄХБ, а також громади Корейського баптизму. Колодний Анатолій

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669