(від грецьк. christos – помазаник, месія) – згідно христ. віровчення, засновник християнства. Більшість христ. церков, окрім монофізитів, вшановують І.Х. як боголюдину. В новозавітній літературі (зокрема в Євангелії від Матфія) говориться, що дружина плотника Йосипа Марія чудово зачала від Духа Святого і, залишившись непорочною, народила у Віфлеємі Ісуса. Щоб зберегти дитя від переслідувань царем Іродом, сім’я за порадою архангела Гавриїла відправилася в Єгипет. По поверненню звідти в Галілею І. був хрещений Іоаном Хрестителем і почав активну пропаганду свого вчення. Допомагали йому в цьому 12 учнів, названих апостолами. Зраджений своїм учнем Іудою, І. був засуджений синедріоном (іудейським судом) до смерті – розіп’ятий на хресті, а опісля був похований в печері. Після суботи він воскрес. Християни вірять у друге пришестя І.Х. Проте не всі вони однаково уявляють Спасителя. Так, іудео-християни вважають його сином Йосипа, монофізити не визнають людську природу І.Х. Цельс і Талмуд дають версію І.Х., яка не співпадає з офіційною християнською. І.Х., нібито, був незаконним сином пряхи Марії та римськ. солдата Пантери. Уява про І.Х. в християн. свідомості змінювалася протягом 1-3 ст. Якщо в Одкровенні св.Іоана Богослова І.Х. небесна істота, то вже в Євангеліях знаходимо описання його земного життя. Окрім богословської існують інші версії І.Х. Посилаючись на суперечливість описання І.Х. в новозавітній літературі, мовчання відомих діячів 1 ст. про І.Х., ряд дослідників вважають його міфічною особою. Багато дослідників визнають історичну основу образу. Відома для свого часу особа – “праведна людина”, “вождь бунту”, проповідник – з часом здобула риси Спасителя, була наділена його шанувальниками надприродн. властивостями. Додатково аргументи для історич. школи дали кумранські рукописи. Страчений першосвящеником “наставник праведності” громади, згідно вчення есенів, воскресне і буде судити всі народи. З точки зору косміч. концепції, І.Х. – це пришелець із інших світів, якого земляни наділили надприродн. властивостями. Про це свідчить, нібито” відсутність описання дитячих і юнацьких років його життя в ранніх Євангеліях, утвердження І.Х., зокрема в Євангелії від Іоана, про достовірність існування на небі його “батька небесного”, зображення на деяких іконах об’єктів, що нагадують своєю формою ракету, й розташування в них І.Х. тощо. Багато інших косміч. елементів утримує Апокаліпсис та Євангеліє від Іоана. Колодний Анатолій

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

РЕЛІГІЙНІ ІДЕНТИЧНОСТІ В ЇХ СУТНОСТІ І КОНФЕСІЙНИХ ВИЯВАХ: український контекст
РЕЛІГІЙНІ ІДЕНТИЧНОСТІ В ЇХ СУТНОСТІ І КОНФЕСІЙНИХ ВИЯВАХ: український контекст
0

ВСТУП (Л. Филипович) Частина 1. РЕЛІГІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ В ЇЇ РЕЛІГІЄЗНАВЧОМУ ОСМИСЛЕННІ Розділ перший. РЕЛІГІЙНА ТА КОНФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНОСТІ: СПІВВІДНОШЕННЯ ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.