галузь гуманітарної науки, об’єктом вивчення якої є такий особистністний стан людини, який можна назвати станом самовизначення її в світі, здобуття самої себе на основі віднайдення в собі того, що єднає її з трансцендентним. Але в своєму функціонуванні релігія виходить за межі свого індивідуального буття, піддається доктринальній і обрядово-культовій (символічній) інтерпретації, входить в різні сфери людської життєдіяльності, сакралізуючи їх. Тому Р. у своєму предметі значно ширше, ніж у своєму об’єкті. Предметом Р. в широкому його аспекті є, окрім природи релігії, її функціональність. Якщо об’єкт Р. відносно сталий, то предмет його збільшується в обсязі і дещо змінюється в часі. Різні світоглядні позиції, слідування відмінним культурним традиціям, навіть громадські оцінки характеру наукової діяльності спричинюють різноманіття дослідницьких установок релігієзнавців, їх теоретичних цілепокладань. Працюючи в одній і тій же предметній сфері, вони можуть користуватися різними нормами пізнання – світськими чи богословськими. Звідси поділ Р. на академічне і богословське. На відміну від першого останнє входить до богословського комплексу, розвивається певною мірою на основі закономірностей цього виду духовності. Світськість академічного Р. – це не якась ворожість його щодо релігії. Особливістю Р. є дотримання принципу нейтральності щодо релігії, чого немає в богословському Р., яке, до того ж, ще має конфесійну зорієнтованість. Р. є єдиною і водночас багатодисциплінарною сферою гуманітарного знання. Його структурними системами є філософія і феноменологія релігії, історіософія і історія релігії, психологія і етнологія релігії, географія і соціологія релігії. Однією з актуальних для кожної реліг. системи є проблема свободи волі людини. Вільнознавство (назвемо попервах так цю специфічну релігієзнавчу дисципліну) покликане до вивчення природи механізму і форм вільної життєдіяльності людини на основі сповідання духовного, надсвітового Начала, Вищого Розуму, що є джерелом буття всього сутнього, в тому числі і людини. Останнім часом розвивається герменевтичне і компаративне Р., культурологія і політологія релігії. Як і будь-яка інша наука, Р. має свої закони, принципи, систему категорій. Сучасне академічне Р. загалом характеризують такі риси як світоглядний плюралізм, позаконфесійність, відкритість, історизм, системність, поліметодичність, творчий характер. Колодний Анатолій
No Comment
You can post first response comment.