(від лат. dualis – подвійний) – протиставлення в різних реліг. вченнях світу надприродного, потойбічного, трансцендентного, невидимого природним, натуральним, видимим, чуттєвосприйманим об’єктам, процесам і явищам. До невидимого світу богословське вчення відносить різних безплотних духів – ангелів, серафимів, херувимів, а також самого Бога, коли він розглядається як духовна першосутність. Видимий світ – це оселя тварин та людей, вся “мертва матерія”. Д.р. характерний в основному для монотеїстич. релігій. В них Бог протиставляється всьому земному, в т.ч. й людині, як вища безтілесна сутність, що творить світ з нічого й керує ним. Якщо Бог вічний, то всі земні об’єкти минущі й скінченні, якщо Бог – це могутній творець, то світ – всього лише продукт його творчої діяльності, якщо Бог є зосередженням мудрості, добродійності, то людина – слабким створінням. Це протиставлення лежить в основі християн т.зв. негативного (апофатичного) богослов’я. Згідно нього, Бог є непізнаваний, а його характеристики можуть бути лише заперечними щодо присутності в ньому земних і людських властивостей. Д.р. проявляється також у визнанні існування поруч з Богом інших надприродних істот, що втілюють сили зла. Так, у християнстві Богу постійно протистоїть диявол (сатана) як носій зла. В релігії дуалізм проявляється також у визнанні існування надприродних істот з властивостями і рисами протилежними – духів і богів, добра і зла. Спробою подолання такого дуалізму було виникнення монотеїстичних релігій. Але навіть в тих релігіях, де єдиний Бог нібито знімає цю суперечність, сліди дуалізму збереглися у вигляді протилежності Бога якимсь нижчим духам (напр., нечистій силі в християнстві). Двома субстанціями – грішною, смертною плоттю і безсмертною душею – богослови наділяють також і людину. Колодний Анатолій

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_html/wp-includes/functions.php on line 4669