Давньоєгипетська релігія

система політеїстичних вірувань і культів народів Давнього Єгипту, що формувалась у 6-4 тис. до н.е. У кожній області (номі) Єгипту були свої пантеони та культи богів, втілених у небесних світилах, камінні, деревах, звірях, птахах, зміях і т.д. Пізніше місцеві божества групуються у вигляді тріад на чолі з богом-деміургом (фіванська тріада – бог сонця Амон, його […]

Давньоіндійська релігія

сукупність релігійних поглядів та обрядів, що виникають у ІІ тис. до н.е. в середовищі т.зв. індоаріїв. Виділяють ведичну та брахманську доби становлення Д.І. Ведична доба характерна створенням т.зв. Вед – священних книг, де описуються пантеон богів, важливі сторони ритуалу та обрядовості. Весь пантеон складається з 33 богів (хоча згадуються й інші числа), які діляться на […]

Давньоіранська релігія

зороастризм, парсизм; дуалістична релігія, що виникла в 10-7 ст.ст. до н.е. Поширювалась в Срд. Азії та Азербайджані. Її засновником вважають пророка Заратустру (Зороастра), якому приписують створення Гат – найстародавнішої частини священної книги – Авести і об’єднання основних релігійних уявлень стародавніх персів. Основна ідея Д.р. міститься у визнанні боротьби двох існуючих сил – Ахурамазди (уособлює світло, […]

Давньогерманська релігія

система політеїстичних вірувань і культів племен стародавніх германців, що жили у Центр. Європі, Скандинавії, Англії, Ісландії. Д.р. має дві лінії: західногерм. і скандинавську, з яких остання найбільш повно дійшла до нашого часу. Має чимало спільного з віруваннями індоєвроп. народів. Малочисленні дані про міфологію та вірування західних германців зосереджені в основному у Тацита (1 ст. н.е.) […]

Давньогрецька релігія

система політеїстичних вірувань і культів племен та народів Стародавньої Греції в період виникнення й розвитку рабовласницького суспільства. Характерними особливостями Д.р. були уособлення й одушевлення явищ природи (анімалізм), пов’язані з ними людиноподібні боги та тлумачення їхньої поведінки за допомогою міфів. Все, що оточувало стародавніх греків, за їхніми уявленнями, було заселене божествами. Особливою шаною у греків стародавньої […]

Давньокитайська релігія

система стародавніх народних культів і шаманських вірувань, релігійних уявлень народів Китаю. Д.р. реконструюється за фрагментами стародавніх історичних та філософських творів, створених у 14 ст. до н.е. – 1 ст. н.е. Одна з відмінних рис Д.р. – історизація (евгемеризація) міфічних персонажів, які під впливом раціоналістського конфуціанського світогляду дуже рано почали трактуватись як реальні діячі глибокої старовини. […]

Давньоримська релігія

система політеїстичних вірувань і культів рабовласницького сусп. з елементами релігійних уявлень епохи родового ладу римської громади. Д.р. значною мірою відображена у римській міфології, яка в свою чергу зазнала величезного впливу грецької. З утворенням класів і держави боги Д.р. (їх було близько 30) стали загальнодержавними, не пов’язаними з певною територією. Найвищим серед держ. богів, що уособлював […]

Давньоукраїнська релігія

вірування і культи слов’янських племен, що мешкали в основному в межах сучасної України, та політеїстичні вірування формованого українського етносу. Праісторією Д.р. є так зване поганське язичництво (від лат. pagus – село), яке виводить свої витоки ще з глибин індоєвропейської культури і в східнослов’янській та ранньоукраїнській міфології представлене образами добрих і злих духів – упирів, берегинь, […]

Дажбог

1. Сонячний бог, якому поклонявся весь слов’янський світ, має прозору назву: даждь – “дай” і бог – близьке до “багатство”, тобто дослівно Даждьбог – податель добра, багатства. У філос. розумінні Дажбог – датель буття, тобто духа і матерії, які є близнюками. Хоча Дажбог цілком пов’язаний з небом, сонцем, як син Сварога він також є і […]

Далай-Лама

(тибетськ., досл. – “монах-море”) – такий титул з 1391 має глава Ламаїстської церкви в Тибеті. До приєднання в 1951 Тибету до Китаю він водночас був і теократич. Правителем тибетців і вшановувався як “живий бог” (бодхисатва). Влада Д.-Л. не є успадкованою і не може бути такою, оскільки він пов’язаний обітнецею безшлюбності. Д.-Л., згідно вчення ламаїзму, не […]

Даосизм

(кит. дао цзя – школа дао) – одна з основних (поряд з конфуціанством) реліг.-філософ. течій Китаю. Виник у 2-ій пол. 1 тис. до н.е. Після проникнення в Китай буддизму разом з ним Д. і конфуціанство склали сан цзяо (“три релігії”). Згідно з традицією, засновником Д. вважається Лао-цзи, але найважливішим його представником був Чжуан-цзи. Д. в […]

Дар аль-Іслам

(араб. – територія ісламу) – узагальнююче визначення всієї сукупності мусульманських країн, що перебувають під владою мусульманських правителів, життя в яких повністю регулюється шаріатом. Лубський Володимир

Дари Святого Духа

згідно Святого Письма, це ті дарунки (таланти, здатності), які може отримати людина від Святого Духа. За Біблією, такі дари отримали учні Ісуса Христа у давньоєвр. свято П`ятидесятниці. Вчення про Д.С.Д. становить основу догматики п`ятидесятників. Посилаючись на Перше послання апостола Павла до Корінфян (1 Кор 12,7 – 10), богослови виділяють дев`ять таких дарів (харизмів): слово мудрості, […]

Дароносиця

невеликий ковчег, виготовлений із срібла чи золота у вигляді часовеньки з дверцятами і хрестом зверху. Всередині Д. знаходиться ящичок для Тіла з Кров`ю Христовою, малий потир (чаша для перетворення вина в істинну Кров Христову), лжиця (невеличка ложка з хрестом на кінці, яка використовується для піднесення Причастя із чаші мирянам), посудина для вина, губка для витирання […]

Дарохранильниця

в правосл. і катол. церкві особлива посудина, виготовлена як, правило, у формі церковної будівлі. Всередині знаходиться гробниця, в якій зберігаються приготовлені спеціальним способом кусочки хліба, що використовуються для причащання тяжко хворих і вмираючих людей.БоВ

Дацан

1) назва факультету (відділення) монастирського університету в тібетському, монгольському і калмицькому буддизмі (ламаїзмі); 2) назва монастиря в бурятському ламаїзмі.БоВ