(1225-1274) – серд.-вічн. філософ і богослов, систематизатор ортодокс. схоластики, засновник томізму. Народ. в Акуіно (Італія), син графа. Виховувався в бенедиктинському монастирі Монте-Кассіно, потім в Неаполі. В 1244 вступив в орден домініканців. Освіту завершив у Парижі. Викладав у Парижі, Римі, Неаполі. З 1257 – доктор теології. Основні твори – “Сума теології” (не закінчений) і “Сума філософії, про істинність католицької віри проти язичників”. Намагався філос. обгрунтувати катол. віровчення, осмислити з христ. позицій спадщину Аристотеля. Т.А. вважав, що віра не суперечить розуму, поскільки і те і друге істинно. Догмати віри поділяються на раціонально збагненні, які можна пояснити засобами як теології, так і філософії (існування Бога, безсмертя душі та ін.), і раціонально не збагненні (створеність світу, триєдність Бога, догмат первородного гріха). Останні є предметом тільки віри і теології, вони надрозумові і недоступні логіці. Т.А. підкреслював, що тіло не лише бере участь в духовній діяльності людини, але й певною мірою обумовлює її (“людина не лише душа, а й певне поєднання душі й тіла”). Т.А. наполягав на приматі інтелекту над волею. Досконале пізнання, як і досконале блаженство можливе лише у спогляданні Бога. В основі людськ.доброчесності лежить “природний закон”, який міститься в серці кожної людини і вимагає уникати зла і творити добро, Метою людини є досягнення потойбічного блаженства, доброчесне життя – засіб для його досягнення. Всі види влади на землі – від Бога. Головне завдання влади – сприяти загальному благу, турбуватися про збереження миру та справедливості в сус-стві. Народ має право скинути несправедливого і жорстокого правителя. Церк. влада вища влади монарха. Всі земні володарі повинні коритися папи римськ., “влада якого від Христа”. Філос.-теолог. система Т.А. була вершиною в розвитку ортодокс. схоластики і з 14 ст. стала ведучим напрямком катол.філософії. Т.А. отримав титул “Ангельського доктора”, а також “всесвітнього наставника” і “князя схоластів”. Канонізований в 1323, у 1567 визнаний “п’ятим учителем церкви” поряд з визначними авторами. В енцикліці Лева ХІІІ “Етерні партис” (1879) філос. система Т.А. була визнана “єдиною істиною філософією католицизму”, ставши основою неотомізму. Яроцький Петро

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

Закон про секти. Українська Асоціація Релігієзнавців реагує на проєкт закону.
1

Лист-звернення УАР  Інформаційний простір України збурила новина про те, що Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та ...
Read More
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В НОВІТНІЙ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей Випуск VІІ
0

«ПАТРІАРШИЙ І СИНОДАЛЬНИЙ ТОМОС НАДАННЯ АВТОКЕФАЛЬНОГО ЦЕРКОВНОГО УСТРОЮ ПРАВОСЛАВНIЙ ЦЕРКВI В УКРАЇНІ»: СТРУКТУРУВАННЯ ПРОСТОРУ ВІДНОСИН ДЕРЖАВИ Й ЦЕРКВИ. ...
Read More
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
Від пророцтв у релігії до прогнозування в релігієзнавстві: історія, теорія, перспективи
0

ВСТУП ГЛАВА 1. Проблема майбутнього у філософсько-релігієзнавчому дискурсі ГЛАВА 2. Релігійні концепції майбутнього як об’єкт аналізу ГЛАВА 3. ...
Read More

No Comment

You can post first response comment.

Leave A Comment

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/uars/web/ure-online.info/public_shtml/wp-includes/functions.php on line 4757