в його сучасному значенні вперше це поняття використав Е.Трьольч, який скласифікував реліг. групи в церкви, секти і культи. Останні, на його думку, – це містична чи спіритуальна форма релігії, яка являється інтелектуальним і освіченим класам. Серцем К. є духовність, що прагне оживити мертву традицію. На відміну від нейтральної трьольчівської позиції щодо К., наступні їх дослідники, як правило протестант. теологи, побачили в К. небезпеку для християнства. Із загал.-соціологіч. тчк.зору, К. – це виокремлені реліг. групи, які не відповідають нормам даного суспільства. Психологи визначають К. як групи людей, які спроможні змінити свою поведінку і психологію. З богословської тчк.зору, К. – це єресь. Релігієзнавство під К. розуміє групу людей, які об”єднуються навколо чиєїсь інтерпретації віросповідних джерел (Вед, Тріпітак, Біблії тощо), переконані в її перевазі, незважаючи на, можливо, деякі відхилення від ортодоксальної віри (інд., будд., христ. тощо), і виконують певні обряди, медитації, моління, церемонії під керівництвом свого лідера, гуру, авторитет яких незаперечний. Останні роки вживаються щодо К. ненаукові поняття “квазі” (від лат. quasi – ніби, майже, немовби) і “псевдо” ( від грецьк. psevdos – обман, вигадка, помилка), у відповідності з якими К. лише тільки зовнішньо нагадують реліг. утворення, а внутрішньо є несправжніми, штучними релігіями. В цьому разі К. набувають рис шкідливого і ошукувального явища. Вважаючи, що використання терміна “К.” пропагує останні і є не зовсім адекватним модерновим реліг. процесам, навіть в західній науці (А.Нідлмен, Р.Елвуд, У.Мартін, Д.Стюарт, Д.Макдауел та ін.) пропонується вживати термін “нові реліг. рухи”, або неорелігії. Филипович Людмила

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

You may also like

No Comment

You can post first response comment.

Дякуємо!

Тепер редактори знають.